top of page

Doorgaans kun je stellen dat een wortelkanaalbehandeling belastend is voor het lichaam. Vulmaterialen kunnen toxisch zijn of de patiënt kan er allergisch voor zijn. Hoofdkanalen kunnen nog vervuiling en bacteriën bevatten waardoor ontstekingen ontstaan.

De zijkanalen of Tubuli van wortelkanalen worden op reguliere wijze niet schoongemaakt en bevatten wel belastende stoffen voor het lichaam. Een reguliere wortelkanaalbehandeling is daarom meestal belastend voor de gezondheid. Wij kunnen U een wortelkanaalbehandeling bieden die kwalitatief hoogwaardig is en de gezondheid niet belast omdat we ook de zijkanalen schoon kunnen maken. Meestal verdwijnen ook de ontstekingen aan de wortelpunt. Echter, hier moet vooraf onderzocht worden of een patient hiervoor in aanmerking komt.

Waarom is het beter de zijkanalen of tubuli ook steriel te maken en te reinigen?

Een centraal kanaal van een tandwortel heeft vele zijkanalen (tubuli) driedemensionaal. Hier is plaats genoeg voor bacterien, schimmels en  gist. In totaal kunnen deze kanalen kilometers lang zijn bij slechts 1 tand. Deze bacteriën  kunnen zeer toxistische stoffen afscheiden die de gezondheid natuurlijk belasten. Daarom is het van wezenlijk belang deze kanalen schoon te maken en de belasting vanuit de tand minimaal tot nihil te houden.

Een wortelkanaalbehandeling is dus doorgaans een compromis en moet dus constant in de gaten worden gehouden.

Niet belastende endodontie
Contactgegevens